ZŘÍCENÝ BOMBARDÉR AVRO LANCASTER PB 872
5./6. březen 1945 - Farský les - Hranice
Seriál pěti článků popisuje událost, která se stala před 68 lety. Na zřícený bombardér se v Hranicích postupně zapomnělo. Na hrdiny RAF by se však zapomínat nemělo, proto se pokouším přinést jedinečné informace, které přibližují odvahu mladých letců. S publikováním několika článků souhlasí také potomci letců a jsou potěšeni, že se v Hranicích o případ znovu zajímáme. Níže uvedené texty nesmějí být dále šířeny bez svolení autora.
1. článek k nahlédnutí ZDE
2. článek k nahlédnutí ZDE
3. článek k nahlédnutí ZDE
4. článek k nahlédnutí ZDE
-------------------------------------
Pátý díl z celé série věnované zřícenému bombardéru je věnován představení zbylých pilotů letadla.
EDWARD MORRIS
Za účelem sestavení Jimovy posádky bylo potřeba bombometčíka. Tuto pozici obsadil poručík Edward John Stanley Morris, jednadvacetiletý syn Thomase a Ethel Annie Morrisových žijících v Edgbastonu u Birminghamu. Vyčerpávající průzkum s cílem najít jakýkoliv kontakt s Edwardovými příbuznými byl neúspěšný, ačkoliv je jisté, že měl dvě sestry, Ruth a Marjorie. Během času byl dům v Edgbastonu, v němž Edward kdysi bydlel, zdemolován a nahrazen moderními byty.
Je však známo, že Edward, který byl často oslovován i jako „Jack“, ještě před narukováním k RAFabsolvoval odbornou přípravu pro povolání zubního lékaře a po návratu do civilu se chtěl k uvedenému povolání vrátit.
Byl velmi milý a přátelský a napříč celou posádkou získal mnoho přátel. Jeden člověk, který si na něj dobře pamatoval, vzpomínal, že stále zpíval či broukal jeho oblíbenou píseň „Dancing in the Dark“ (tanec ve tmě), která se v jeho podání vždy stala „Dicing in the Dark“ (hra v kostky ve tmě).
REGINALD ADLAM
Navigátorem, který se připojil k Jimově posádce, byl třiadvacetiletý poručík Reginald Georgie David Adlam. Narodil se v novozélandském Auckland City jako jeden z dvojčat rodičů Johna a Gladys Adlamových. V tu dobu byl však už jediným synem, neboť jeho bratr umřel ve věku šestnácti let. Reg navštěvoval základní školu v distriktu Remuera, kde rodina žila, a v roce 1935 přešel na Aucklandské gymnázium. Poté, co v roce 1938 absolvoval gymnázium, pokračoval na Aucklandské univerzitě ve studiu hudby, které úspěšně dokončil. Reg byl poměrně tichý a hloubavý člověk, aktivně hrál hokej, tenis a plaval. Jeho hlavním koníčkem hned po hudbě bylo amatérské divadlo. Měl velmi pozornou mysl a jakékoliv učení mu nedělalo nejmenší problém.
Dne 24. října 1942 narukoval Reg k novozélandskému královskému letectvu (RNZAF), kde podstoupil letecký trénink. Po potřebném základním výcviku byl poslán na Základní leteckou školu číslo 1 na pilotní výcvik. Přeškolil se však na pozici navigátora a v listopadu 1943 vyplul do Kanady, kam byl vyslán k Air Observers School číslo 7 v Portage La Prairie v Manitou. Poté, co úspěšně a s vynikajícími výsledky dokončil kurz, byl 5. května 1944 oceněn navigátorským odznakem a povýšen do hodnosti leteckého poručíka. 2. června vyplul do Velké Británie, kde prošel přes přijímací centrum RNZAF v Brightonu. Posléze byl poslán k AFU (pozorovatelům) číslo 9 v Llandwrog v Severním Walesu, aby si zvykl na počasí a další specifika Velké Británie. Tento dodatečný trénink dokončil uspokojivě a byl převelen k 85 OTU, kam dorazil 8. srpna 1944.
WILLIAM MEECHAN
Střelcem v Jimově posádce se stal devatenáctiletý seržant William Boyd Meechan (Bill). Bill se narodil v Dalmellingtonu ve Skotsku jako nejstarší syn Tohmase a Heleny Meechanových. Měl čtyři bratry a deset sester. Byl velmi veselý, snadno navazoval přátelství a své červené vlasy měl vždy úhledně upravené. Bill úspěšně dokončil své vzdělání v v Dalmellingtonské škole a poté byl zaměstnán v místním družstvu. Byl, stejně jako Walter Simpson, členem Letecké tréninkové společnosti a zajímal se o vše, co bylo spojené s letectvím. Je tedy pochopitelné, že se brzy přidal k RAF. Věrný své pověsti narukoval krátce po svých osmnáctých narozeninách k letecké službě, kde byl přijat na střelecký výcvik.
Bill prošel základním povinným tréninkem i střeleckou školou. Po úspěšném složení všech zkoušek byl oceněn odznakem křídel „AG“ a povýšen do hodnosti seržanta.
Doufám, že se podařilo v celé sérii přiblížit více významnou událost z dějin našeho města.
Zároveň bych chtěl připomenout, že se blíží 68. výročí od ztroskotání letadla. Pokud budete moci, vzpomeňte alespoň na chvíli na osudy pilotů.
Děkuji za přízeň a podporu.
Za veškeré překlady a studium anglické historické literatury děkuji Bc. Haně Šmídové.
Děkuji také paní Surovciakové za autentické fotografie: ZDE
PhDr. Josef Levý
HAYNE, R. Nothing heard since take off. Cheltenham: Antony Rowe Ltd, 1996. ISBN 0952876507.